Sunday, August 8, 2010

Cerita semasa kecil 2: the prequel...satu lagi tanda utk mensyukuri..

Masa tu aku baru 4 tahun.. along dah register ke sekolah abah..pra sekolah rasanya..makanya aku dah tak ada kwn lg kat rumah tok. Sebelum2 ni arwah tok(nenek), nanny kami berdua..tapi dah tinggal aku saja. Lagipun mgkn arwah tok x menang tgn nak jaga arwah adik atin yg masa tu baru setahun lebih usianya.. sebab tak mau aku kesunyian, mama dgn abah bawak aku register ke sekolah nuri.. supaya aku dpt kwn2 baru..sekolah nuri ni nursery, tak pasti sama ada government funded atau pun jabatan kebajikan funded..sebab dia cater utk baby2 kampung usia 2-4 thn yg ibubapa mereka sibuk mencari nafkah.. masa tu aku cuak sebab mana pernah keluar dari jagaan arwah tok.. nursery ni mmg daif sikit.. satu blok kayu berlantaikan tikar getah dan bilik2 dibahagi dgn papan plywood...daif2 pun masih teguh berdiri bangunan ni ,hingga ke hari ini, even slps tsunami. (tapi syg dah jadi bangunan tinggal), Tapi itu bukan soalnya, semangat penjaga2 bayi di nursery ni yg patut dipuji, tabah menjaga baby2 pelbagai lapisan umur,walau bayaran tak setimpal, asalkan maslahah masyarakat kg kuala sg muda ni terpelihara...yang bestnya mmg byk alat permainan dan mini playground kat luar tu..




Jadual hidup aku bermula seawal mama dan abah bersiap ke sekolah.. sesudah subuh, arwah tok akan mandikan along angah dgn air panas(hot shower)..rumah kg mana ada hot shower mcm skrg..betapa sygnya arwah tok terhadap cucu2nya, sampi arwah tok jerang air dgn cerek berkali2 kemudian campur dgn air di kolah supaya suam utk cucu2nya..semestinyalah arwah tok yg mandikan..masa tu nak cebuk air pun x sampai..selepas semua tu, arwah tok wan akan bawak aku naik di belakang tong yang diikat ketat di belakang basikal tuanya.. tong di seat blakang ni memang selalu jadi rebutan antara aku dan along..tapi sebab dia dah ke sekolah abah, maka skrg dh jadi milik aku sepenuhnya.. biasanya ada satu beg khas arwah tok letakkan bersama aku dlm tong tu..beg tu semestinya berisi botol susu..susu fernleaf rasanya..siap dikocak, panas2 lagi wei!! mmg aku suka minum susu..skrg pun masih suka… mana ada org x suka susu kn.. hahaha.. siap dgn semua tu, arwah tok wan akan memacu pacuan dua rodanya menghantar aku ke sekolah nuri tuh..




Sekolah nuri mmg agak mantap..hari2 kami akan breakfast ramai2. Akak2 comel yang akan suapkan..hehe. lepas tu part yg paling best dpt mkn vitamin c..perisa oren..sorang dpt la 2 3 biji..mana cukupkan.. masa ni mmg semua berebut2..ada yg ambik double.. kanak2 kecil kan..biasalah tuh..lepas semua rutin tu, mulalah waktu belajar..aku mmg tak ingat mende lah aku belajar..yang aku ingat zaman ni mmg byk sggh main..dlm pkl 10 tu ada sesi main..mcm2 aku main..lego terutamanya.. lepas tu bantal2 akan dibawa keluar oleh cikgu2 nursery, semua babies diminta tidur beramai2, walaupun x mengantuk.. aku x pasti sama ada aktiviti ni utk menggalakkan perkembangan otak kanak2 kecil atau mgkn trick cikgu2 nursery utk berehat..kdg2 diaorg pun tidur skali..hmmppphh..apa2 pun x baik bersangka buruk..hehe.. nursery ni mmg meninggalkan kesan dlm hidup aku, mana taknya, dapat satu parut melintang di kening kiriku akibat kecederaan semasa bermain.. berapa jarum suture aku mmg x tahu..hanya parut menjadi saksi..




Sampai pkl 12 tgh hari mcm tu, ramailah ibubapa akn dtg ambil anak2 diaorg..aku pula kadang2 tokwan akan tunggu terpacak dgn basikal tuanya, kadang2 arwah tok yang akan ambil aku..kalau arwah tok yg ambil aku, dia akn bawak aku jalan2 kat jeti naik ikan..sebab tok nak beli ikan fresh utk msk lunch kan..aku mmg suka ke jeti ni, best tgk org ramai..yg aku ingat bawah bangsal ikan tu akan ada org tu hampar gundi, tuang ikan atas gundi( kdg2 ketam, udang), pastu ramai peraih bisik2 kat telinga nelayan tu..pastu tiba2 ada la sorang peraih tu bagi duit kat nelayan, terus angkat gundi ikut masuk van..masa tu aku xpasti apa yg diorg gosipkan..bila dh besar baru aku tau rupa2nya diorg bisik harga..so competitor peraih2 tu xkan tau harga yg ditawar ke nelayan tu..tak pasti pulak boleh ke berjual beli yg semacam tu..tapi mgkn boleh sbb ada akad n all..menarik..mmg menarik..




Tapi arwah tok takkan sekali-kali beli dari bwh bangsal ni sbb mahal rasanya.. Tok mmg arif mcm mana nak dptkan ikan temenung(kembung) fresh dgn harga yg sgt murah..by fresh I mean ikan tu baru naik tak sampai sejam..mmg warna ikan tu biru2 lagi..caranya sambil menggenggam tgnku (tak mahu kehilangan cucunya barangkali sambil sibuk membeli), terus kami meredah pasir gebu ke perahu yang baru sampai, sambil menghulurkan plastic ada sesuatu yg dibicarakan antara tok dgn nelayan tu..tak tahu jampi apa yg dipakai, nelayan akan masukkan berbondong2 ikan temenung yg baru dilepas dari pukat ke plastic tadi.. wow..byknya..tapi wang yg dibayar tadi aku Cuma nmpk warna biru sekeping..aku yakin itu Cuma seringgit..walaupun aku x pandai mengira lagi masa tu, tapi duit aku mmg mahir mengira..murahnya tok dpt ikan2 tu, barangkali itulah advantage menjadi local people..




Sebenarnya yg aku suka ke bangsal ikan ni sebab on the way balik arwah tok akan Tanya soalan kegemaranku. .”angah nak apa2 ka?”..mmg hatiku berbunga2 setiap kali dgr soalan ini.. biasanya selepas jenuh dgr aku melalak, arwah tok akan belikan aku tora, kotak berwarna biru ada gambar doremon yang berharga 50 sen..isinya seperti biasa-biskut bebola bersalut coklat dan permainan ( bergantunglahkan..kdg2 gasing terbang, mcm2 lagilah mainan pelik2 di dalamnya)..tapi kalau mood tok mmg baik hari tu, aku akan dpt kotak berwarna putih yg lagi mahal berjenama ding dang..tak cukup dgn itu, kdg2 aku dpt yg lebih premium-kotak Jojo..=) ..kdg2 tok belikan aku kek hiro..sedap..mmg sedap..tak pasti ada lagi ke x kek hiro skrg ni di pasaran..




Puas membeli, kami terus balik rumah tok.. selalunya tok akan buka tv utk aku..utk distract aku barangkali supaya tak kacaunya memasak lunch..biasanya rancangan yg berjaya distract aku masa tu kartun kementerian pendidikan kot..yg ada sang kancil dgn buaya tu..takpun tv pendidikan yang ada logo bulat warna ungu, itu pun Berjaya distract aku.. biasanya masa ni aku akan tertidur keletihan sampailah mama, abah dan along balik dari sekolah..sebabnya kalau mereka semua balik along akan kejut aku ajak main..satu benda lagi yg kami selalu berebut- buaian baby yang diikat di atas alang, ada besi support, siap dipasang kain pelikat atau kain batik..kami berebut bukan sbb nk tidur dalam tu, sebab nak berbuai..mmg best buai tu…ada rasa adrenaline sikit masa naik buai ni...amalan berebut buaian dlm rumah berterusan sampi kami berdua ke sekolah rendah..sampai berkeping2 kain pelikat/ batik yg koyak..




Sibuk bermain2 tu, abah suruh kami pergi mandi, siap2 ngaji quran..memang itu rutinnya..biasanya aku akan mengeliat tanda protes..tag team dgn along, mcm2 alasan kami bagi..antaranya demam, cari muqaddam x jumpa, papan rehal hilang, baju melayu basuh x kering dan mcm2 lagilah … yg paling x thn ckp kat abah yg tok su ajar ngaji to pegi hospital..pandai2 je mereka cerita*sigh*..selalunya kantoi dan menerima berbirat jaluran2 rotan di belakang badan..haha..masa tu mmg la x suka pergi ngaji..biasalah budak2 lagi kan..




Memang aku merindui setiap detik dlm cerita ni…cepat sungguh masa berlalu..





p/s:In loving memory of arwah tok wan(Hj Desa Hassan) & arwah tok(Hjh Minah Awang)

also dedicated to abah, mama, along, arwah adik atin, adik teah, adik ikmal=)

No comments:

Post a Comment