Sunday, August 8, 2010

"Cinta"




1993

Si anak kecil naif itu tiba-tiba bersuara.. memecah kesunyian malam itu, di saat seisi keluarga menikmati makan malam pajeri nanas buatan si ibu, seperti dipinta si anak comel itu..


“Cinta itu apa ya mama??”


“Angah, apakah?? “ (dalam benak si ibu, mana mungkin budak 5 tahun sudah bertanya soalan hati..advance..mungkin TV pesalahnya..haish)


Si angah bertanya lagi, menerkam dgn soalan:


“Apa dulu mama dan abah juga bercinta sebelum berkahwin??”


Mama dan abah memandang sesama sendiri, angah nampak adanya kemerahan di pipi kedua abah dan mamanya..


Abah hanya tersenyum tersipu, tapi mama mengangguk tanda mengalah tuk menjawab..
Kata mama:


“Angah, cinta itu satu anugerah bukan hakmilik..(mama berhenti sambil menghela nafas, runsing mungkin dgn perkembangan anaknya ini)…. bila kita berdepan dgnnya hati kita berdebar2, degup pantas mendesak dada, bicara kata bersepah semua .. tapi bahagianya boleh dikecap hanya dgn syariat-Nya”



Anak kecil itu menggaru kepala sambil dahi dikerut hingga kening terjerut, tanda pelik, apakah yang ibunya bebelkan.. tapi setiap butir kata2 itu dia simpan di suatu sudut di belakang kotak fikirannya yang masih bersih suci saat itu.. saat itu je lah!!..haha




2004


Anak itu meningkat dewasa, menikmati keremajaanya.. Tinggal di asrama membuatnya menempuhi hidup dgn lebih berdikari namun masih belum kenal benar apa itu cinta..baginya definisi cinta seperti yang mama huraikan panjang lebar sedekad lalu.


Suatu petang, sblm maghrib ketika semua pelajar pantas berkejar ke surau, anak itu menghendap jauh ke tingkap menikmati permandangan.. saat itu satu watak yang belum pernah dia kenali, tanpa dijangka, tanpa disangka membuat dadanya tersentak, nafasnya berombak, masa bagai terhenti berdentak.. terus dia yakin mungkin inilah cinta yang dimaksudkan mama..


Langkah terus diatur, semuanya seperti lancar, anak itu terasa bahagia bersama watak itu, seperti dunia mmg miliknya..tapi dia lupa frasa bondanya yang dulu. “….tapi bahagianya boleh dikecap hanya dgn syariat-Nya”… mmg anak muda itu lupa sungguh, segala yang dibuat saat itu mmg langsung tidak syarie, hanya beracuankan nafsu dan perasaan..


Nasib baik mama ada di sisi, memperingati anak muda itu yang mana kurik yang mana kendi..





2010


Masa terus berlari, tiada berhenti..anak itu kini di luar negeri.. hidup tetap berdikari, definisi cinta yang mama beri, masih dicari..


Hari demi hari, anak muda itu mengeluh lagi, cinta dicari tiada ditemui..


Tapi suatu malam hening, di kala Eyjafjallajokull sibuk memuntahkan laharnya, anak muda itu mula sedari..


Patutlah cintanya belum menyapa, kerna cintanya tertinggal di Sungai Petani, di Taman Sejati spesifik lagi..rindunya tak tertahan lagi, mengharap gunung berapi memuntahkan pelangi, agar dpt pulang ke sisi.. ke sisi mama yang disayangi..




Kadang kadang ku lupa, kaulah cintaku..

Mama.. Selamat Hari Ibu..V(-_^)V



love you like lot..
-angah-

No comments:

Post a Comment